Vuhuuu! Dva meteo-bloga zapovrstjo. Ko se vreme dogaja – mi pišemo. Al kako že?
Če sem pošten, se ne pritožujem nad meglo. Fajn je. Paše mi. Za počivat po dolgi in zelo fajn letalski sezoni. Trkam les.
Ta megla in oblačnost je takšna, da zaresss ni dvoma ali je dan leteč ali ne. Ni čakanja na letališču, planiranja in odpovedovanja. Ker ni nikakršne variante, da bi se dalo vizualno leteti. Ni vremena spljoh.

Celje. Sam eno stvar lahko rečem: “Brrrrr….”. (privzeto iz spletne kamere ARSO)
Ni vremena spljoh, ker ta megla/oblačnost ni lokalna, ampak smo v sistemu, ki je širok kar nekaj sto kilometrov. Takšna velika zračna masa se ne bo spreminjala ne hitro in ne lokalno.
V letu 2021 bodo posadke Akademije 4 še malo bolj aktivno brenčale po Evropi in učiteljski zbor dela na tem, da jih za to čimbolj opremimo.
Odkar ste brali moj prejšnji blog glede Windya, sem še nadalje ugotovil, da mora meteorološka izobrazba pilota sedaj temeljiti na treh spretnostih:
- poznati mora osnovne meteorološke cikle in vzročno-posledične zveze;
- na karti oziroma modelu tipa Windy mora gledati prave parametre z pravilno nastavljeno karto;
- iz reprezentacije karte si mora vizualizirati kakšno vreme je to potem v realnosti.
Recimo, da je vreme v tem tednu primerno, da lahko vsi skupaj malo povadimo na teh treh zgoraj navedenih točkah.
V prejšnjem blogu sem te poizkusil prepričati, da je potrebno meteo pripravo začeti na čimvečji skali. Torej, kar na celi Evropi.
Za nas stare prdce, ki se še spomnimo šale: “Ni bureka spljoh – peč pokvaren” in smo navajeni gledati še risane sinoptične karte, bi začeli to pripravo tukaj.

Sinoptična slika Evrope. Poglej tudi, kako ta anti-ciklon blokira prihod “novega” vremena iz zahoda. (privzeto iz ARSO )
Dominanten sistem je anticiklon, ki se je parkiral na vzhodno Evropo – Belorusija, Ukrajina in soseščina. Tale sistem je kar brdavs, saj je izredno visok in širok.
Višino vidiš po tlaku. V centru anticiklona je tlak 1030 in celo 1035 hPa. To je zelo visok tlak. Ta anticiklon je bil v koncu prejšnjega tedna tudi deloma pri nas in zato smo redno kar nekaj dni na višinomerjih videvali QNH-je nad 1030 hPa.
Ampak v tem čudovitem (brez sarkazma) vse-življensko-učnemu letalstvu, se moramo tudi stari prdci prilagajati. Ali ne bi bilo zato še bolje, da to sinoptično karto pogledamo v Windy modelu?
Z nekaj razumevanja anticiklonske smeri vetra (o tem sem enkrat že pisal in je navoljo tukaj) in z dejstvom, da je na severu pač hladneje, lahko plasti na modelu nastavimo tako, da nam povejo kar največ.
Vklopil sem torej izobare, da se bo videl veter, ter gledam predvsem temperaturo. Ker se blizu tal ti procesi ne vidijo najbolje, sem prikazovalnik nastavil na 3000 ft.
Rezultat je takšen:

Glej te barve! Z Windyem je meteorologija postala seksi. (privzeto iz modela Windy )
Windy karta zelo dobro pokaže, da se veter še vedno suče okrog anitciklona v smeri urinega kazalaca. Meni to v tej nori dobi daje neprecenljiv občutek varnosti. Ča anticiklonska smer vetra drži, to pomeni, da se vsaj še Zemlja suče v pravo smer.
Ker pa je ta anticiklon sparkiran nad vhodno Evropo in s tem nekako na mejo med kontinentalno in polarno zračno maso, pa v tem primeru služi kot ena ogromna črpalka.
Anticiklonski veter namreč zajame polarni zrak in ga prečrpa nad Balkan. Zelo lepo se vidi kako hladen (moder) zrak potuje do Romunije in čez Hrvaško do nas.
Zato je pa megla in nizka oblačnost. Imamo pač dotok hladnega zraka. Ti kaj diši Švedska ali Finska? Odpri okno in globoko vdihni. Prisežem, da je čisto isto.
Ta hladen zrak se plazi bolj kot ne po površju in zato je vreme nad inverzivno plastjo lepo. Tukaj je recimo slika spletne kamere iz Krvavca.

Krvavec na moru (privzeto iz spletne kamere ARSO)
Na zgornji sliki se vidi ne samo, da je plast hladnega in zato vlažnega zraka relativno tanka, ampak je tudi nagubana. Iz tega razberemo, da piha nad njo veter, ki kodra strop oblakov. Torej vzhodno-evropska črpalka še vedno deluje s precejšno močjo.
Celoten vertikalen profil ti razkaže emagram ljubljanskega sondažnega balona.

Manj seksi del meteorologije… (privzeto iz ARSO)
Najprej moram spomniti, da je modra črta temperatura in rdeča temperatura rosišča. Vidi se, da tja do 2000 m temperatura narašča. Pri tleh je okrog 5°C in na višini 2000 m je 15°C. Kar seveda ni normalno – saj v normalnih atmosferskih pogojih temperatura z višino pada. Bolj kot greš v višino, hladneje je. Pri inverziji pa ni tako. Zato se imenuje inverzija oziroma slovensko temperaturni obrat.
Torej imamo zelo močno inverzijo. Jamraš, da je hladno? Pojdi višje.
Iz emagrama je zanimiv tudi veter, saj se na srednjih višinah (okrog 10.000 ft) poveča na 15 kt. Nižje v inverzivni plasti je povsem mirno. Torej za vse tiste, ki v teh dneh trenirate IFR, pričakujte tudi kakšno blago striženje vetra.
Zanimivo iz zgornje Windy karte je tudi, kako smo v tem primeru na meji dveh mas. Jadran in obala je še topla in zato ta hladen zrak hitro segreje. Tam ni inverzije. Ni oblakov. Oziroma je tega bistveno manj.

Tole je bilo slikano včeraj sredi dneva. Panthera divja proti Portorožu na 3000 ft. Takoj spodaj je kamnolom na Črnem Kalu, v ozadju Trst. Vreme je zelo lepo, ampak ni briljantno. Pogled proti morju razkriva, da je plast vlažnega zraka še vedno prisotna. Ozračje v tej plasti je “mrčasto” in vidljivost je manjša. Ko se od te plasti lomi sonce, pade vidljivost na nekaj kilometrov, kot sem pokazal že v tem blogu. (Akademija 4, Sašo Knez, 2020)
Taka situacija se ne more razgraditi čez noč. Inverzija se bo umaknila, ko bo nadtlak anticiklona ošibel. Takrat bo vetrna črpalka začela delovati slabše in predvsem se bo odblokiral normalni vremenski cikel, ki prihaja iz zahoda. Če se vrneš na risano sinoptično sliko s katero sem začel blog, boš videl, da se sedaj te zahodne fronte zaletavajo ob visok tlak in ne morejo naprej.
Ta sprememba je bila napovedana za četrtek, ampak se bo mogoče naredila šele v petek. Bomo videli. Skratka, narod moj dragi – brez skrbi. Dva dni še kamot lahko popivate po gostilnah in vandrate okoli. Leteti še ne bo treba. (Tukaj pa je bil sarkazem. Veliko sarkazma.)
Gut.
Sedaj vemo, zakaj je te dni megla. Za konec pojdimo še en nivo razmišljanja višje. Prej sem naštel tri točke oziroma ključne spretnosti pilota v 2020. Da jih ponovim:
- poznati mora osnovne meteorološke cikle in vzročno-posledične zveze;
- na karti oziroma modelu tipa Windy mora gledati prave parametre z pravilno nastavljeno karto;
- iz reprezentacije karte si mora vizualizirati kakšno vreme je to potem v realnosti.
Aplicirano na tem primeru je po teh točkah to:
- Prepoznati si moral močan anticiklon. Se spomniti smer vrtenja anticiklona in prepoznati, da to prinaša hladen zrak iz severa.
- Windy si moral nastaviti predvsem na tlak in temperaturo. Napačna nastavitev bi bila, da bi gledal samo parcialno neke baze oblakov ali vidljivost.
- Vse to si apliciral na emagram in slike spletnih kamer, da si videl kako to izgleda “v resnici”. In sprejel sklep, da imaš lahko povsem nebrzdano martinovo.
Skratka, tako kot vsako računalniško orodje, Windy seveda ni čudežna palčka. Bodisi danes, bodisi 25, 50 ali pa 100 let nazaj ali pa naprej moraš vreme gledati na široko in razumeti osnovne cikle in vzročno-posledične zveze.
Dobra novica je, da teh ni veliko in da so z uporabo modernih, seksi-animiranih prikazovalnikov numeričnih vremenskih modelov ti procesi praktično kot na dlani.
Pazite, da se v koga ne zaletite, potem ko bomo po inverziji za vikend vsi v zraku.
Spet kul in uporaben blog? Pomoje, da ja. Če želiš dobiti na mail ping enkrat ali dvakrat na mesec, ko objavim nov blog zapis, se prijavi tukaj.