Lep pozdrav vsem!

Ste opazili, da je za ”muhasti” april ta teden nenavadno lepo vreme?

Sedaj že vsi dovolj dobro obvladamo sinoptične karte, da hitro najdemo razlog za to:

Smer vetra v anticiklonu

Smo v zelo izraziti situaciji sibirskega anticiklona, ki je potisnil visok tlak čez skoraj vso Evropo. Ta visok tlak blokira vremenske motnje, ki prihajajo iz zahoda, tako da se nabijajo bodisi severno (severno od Združenega kraljestva in Švedske) ali južno (Libija in Alžirija).

Kako to vpliva na naše letenje? Prvič QNH je visok. V zadnjih dneh je redno presegal 1030 mbar. Zaradi tega in še relativno nizke temperature imajo letala super letalne zmogljivosti.

Pišem vam pa zaradi drugega faktorja – nekaj dni sedaj že rahlo, ampak vztrajno piha. Ta veter piha iz dokaj nenavadnih smeri: vzhodnih ali celo jugo-vzhodnih. Podatki iz avtomatske merilne postaje na vzletišču v Zagorju za včerajšnji dan so takšni:

Podatki avtomatske merilne postaje v Zagorju

In res… pri pristajanju v smer 22 smo imeli več dni šolsko lep levi bočni veter.

Vidimo, da cel dan vleče 10-15 km/h vzhodnika. Jugo-vzhodnik v Sloveniji ni pogost. Če se spomnimo: pred fronto zapiha jugo-zahodnik, za fronto pa severo-vzhodnik (na Primorksem – burja).

V tej vremenski situaciji se pa lahko naučimo, oziroma ponovimo, kako se vrti veter okrog jeder visokega oziroma nizkega zračnega tlaka.

  • Okrog anticiklona veter piha v smeri urinega kazalca v smeri izobar.
  • Okrog ciklona pa v proti smeri urinega kazalca v smeri izobar.

Najbolj je to očitno nekaj sto kilometrov stran od središč.

Zato, če sedaj pogledamo spet sinoptično karto. Središča anticiklonov, so nekje na Slovaškem, Poljskem, Bolgariji. Mi smo v ravno pravi razdalji. Aniticiklon vrti veter po izobarah v smeri urinega kazalca – in zato pri nas v tej situaciji piha vzhodnik do jugo-vzhodnik.

Torej je situacija podobna, kot pri prehodu fronte (ciklona), ampak tam veter vzdolž izobar piha v nasprotno smer urinega kazalca.

Še anekdota za konec: v tridesetih letih, ko se je razvijal poštni letalski promet (Anglija, Francija in ZDA) in ni bilo informacijske mreže, ki bi omogočila generiranje sinoptičnih kart, so imeli piloti nekaj zelo enostavnih pravil.

”Postavi se, tako da ti veter piha v prsa. Anticiklon imaš na levi strani, ciklon imaš na desni strani. Če želiš hrbtni veter, imej anticiklon na desni strani in ciklon na levi strani.”

Lepe praznike želim!

Sašo