Tokratno gostujočo tipkovnico je v roke vzel Matic Zamuda. Matic je v Akademiji 4 pilot na ultralahkem letalu Pipistrel Alpha Trainer in zavzet član IVAO Slovenija. Opisal bo službe zračnega prometa in poudaril pomembnost oddaje načrta leta ter javljanja na Ljubljana Information.
Tukaj je pomlad, bliža se poletje in s tem večji promet v slovenskem zračnem prostoru ter posledično pomembnost oddaje načrta leta.
Načrt leta ali flight plan je obrazec, ki ga izpolni pilot in ga pred letom pošlje službam zračnega prometa. V našem primeru je to Kontrola zračnega prometa Slovenije.
V načrtu leta je opisana letalska ruta, čas, hitrost, višina leta, pravila letenja, število potnikov, registracija zrakoplova in drugi podatki. Sliši se preprosto, kajne?
Kaj so službe zračnega prometa?
Službe zračnega prometa se delijo na štiri storitve:
- Storitev kontrole zračnega prometa (npr. Ljubljana Radar, Ljubljana Tower),
- storitev svetovalne službe (v Sloveniji je ni),
- storitev letalskih informacij (vključena v obeh zgornjih storitvah, kot tudi posebej npr. Ljubljana Information),
- storitev alarmiranja (nuditi jo morajo vse tri zgornje storitve).
Kaj je storitev alarmiranja?
Je storitev, ki pomeni obveščanje ustreznih služb o letalih, ki potrebujejo storitev iskanja in reševanja, ter asistenco tem službam. Storitev alarmiranja zagotavljajo vse ATS službe in sicer:
- Vsem letalom, ki jim je zagotovljena služba kontrole zračnega prometa,
- vsem letalom, ki so oddala načrt leta oziroma so kakorkoli drugače znana ATS službam,
- vsem letalom za katere se ve oziroma se sumi, da so predmet nezakonitega vmešavanja.
Oddan načrt leta je osnova za opravljanje zgoraj naštetih storitev. Operater ima tako na delovni poziciji že vse podatke o našem letu. Praktično to pomeni, da nam ob prvem kontaktu s službo zračnega prometa ni potrebno razlagati vseh podrobnosti o našem letu.
Kdaj moram oddati načrt leta?
Odgovor lahko preprosto najdemo v nacionalnem zborniku letalskih informacij – AIP (Aeronautical Information Publication), ki je dostopen na tej povezavi. Natančneje lahko informacije o načrtu poleta najdemo v 2. delu – En-route (ENR), v razdelku Flight planning. Vsebina je določena s skupnimi Standardiziranimi evropskimi pravili zračnega prometa – SERA (Standardised European Rules of the Air).
Praktično moramo za letenje v Sloveniji načrt leta oddati kadar:
- Želimo leteti v kontroliranem zračnem prostoru,
- želimo prečkati državno mejo,
- želimo leteti ponoči izven bližine letališča.
Kot primer vzemimo let iz Celja v cono med Vranskim in Šoštanjem. Glede na okoliščine leta, načrta leta ne potrebujemo, saj gre do višine 7500 ft v celoti za let v E razredu zračnega prostora. Posledično se prav tako ne rabimo javiti na Ljubljana Information. Vendar pa s spuščanjem teh dveh elementov, ki nam vzameta relativno malo časa, ne pridobimo nič.
Načrt leta in naša prisotnost na frekvenci 118,480 (Ljubljana Information) sta dva dodatna vidika naše varnosti v zraku. FIS operaterji nas opozarjajo o prometu, o drugih posebnostih v zračnem prostoru. To je še posebej dobrodošlo, ko zaradi majhnosti oziroma kompleksnosti zračnega prostora pride do velike koncentracije raznolikega prometa (komercialno letenje, vojaško letenje, padalske aktivnosti, …). Mi pa jim z oddanim načrtom poleta podamo potrebne informacije o našem poletu. Tako lahko FIS operaterju tudi olajšamo delo, saj z oddanim planom od nas ne bo potreboval nobenih dodatnih informacij o našem letu.
Z oddanim načrtom leta so nam zagotovljene tudi storitve alarmiranja in hitrejši odziv služb iskanja in reševanja v primeru nesreče.
Kako lahko oddam načrt leta?
Načrt lahko vsaj 30 minut pred načrtovanim poletom oddaš preko telefona ali spletne aplikacije.
Oddaja preko telefona je enostavna in hitra, ter se jo lahko opravi preko telefonske številke +386 4 2 40 420. Po sprejetem klicu zgolj oddamo zahtevane podatke.
Drugi način oddaje načrta leta pa je preko spletne aplikacije eARO, ki zahteva predhodno registracijo. Kontrola zračnega prometa Slovenije je pred časom uvedla prenovljen portal. Ta omogoča hitro in enostavno oddajo in zapiranje načrtov poleta, pregleda preteklih načrtov poleta, dodajanje priljubljenih letališč, rut, pregledovanje NOTAM obvestil in gledanje dokumentov iz AIP.
ZAPIRANJE NAČRTA LETA
Načrt poleta se ne zapre avtomatsko po koncu leta. To lahko piloti ponovno opravimo preko telefona ali preko spletne aplikacije eARO. Zaprtje mora biti izvedeno v času do 30 minut po predvidenem pristanku (ETA). V primeru, da tega ne izvedemo, je v našem primeru kontrola zračnega prometa odgovorna za začetek postopkov iskanja in reševanja našega zrakoplova.
ZAPIRANJE PREKO FREKVENCE?
Še pred časom smo lahko načrt poleta zaprli direktno pri Ljubljana Information, dandanes pa to ni več mogoče, razen v izrednih primerih. Zakaj? Razlog je precej logičen, a ga piloti največkrat ne razumemo ali nočemo razumeti.
Poglejmo na primeru. Letimo proti letališču Bovec in prihajamo nad točko, kjer želimo preklopiti na lokalno frekvenco. Operaterja FIS prosimo za preklop na lokalno frekvenco in zaprtje načrta leta. Če bi nam FIS operater odobril drugo prošnjo, bi že pred doletom in pristankom na letališče ostal brez naših podatkov – zanj bi bil let zaključen že v zraku, ko bi mi šele doletali na letališče. V primeru nezgode in po preteku določenega časa mogoče nihče ne bi vedel, da se nam je kaj zgodilo. Če pa načrt poleta ostane odprt vse do zaustavitve letala, bo znak, da je nekaj narobe ravno časovni okvir, v katerem moramo zapreti načrt. S tem ko je zaprtje načrta leta v domeni pilota pa ta sam potrdi svoj varen pristanek s klicem v ARO ali s klikom v spletni aplikaciji. Tukaj moramo paziti tudi na to, da piloti dosledno zapremo načrt leta takoj po pristanku in ne po tem, ko je letalo že očiščeno in pospravljeno v hangarju.
Načrt leta in javljanje na Ljubljana Information olajša potek prometa in večjo varnost v zračnem prostoru tako nam pilotom, kot operaterjem/kontrolorjem. Pred naslednjim letom pokličite v ARO ali svoj plan vnesite v spletno aplikacijo eARO, ter ga ustrezno zaprite po pristanku.
Lepe in varne spomladanske polete!