Danes zjutraj sem sprejel pravilno odločitev. Odpovedal sem vso letenje, ki je bilo planirano za dopoldan.
Včeraj zvečer sem naredil prehodno pripravo za letenje in mi vremenska situacija ni dišala. Modelska napoved Aladin je napovedovala padavine že dopoldan in modelska napoved na Windy se je strinjala. Tekstovna letalska napoved je sicer omenjala lepo jutro in del dopoldneva s plohami zgodaj popoldan. GAFOR je za cel dan dajal D po celi Sloveniji in SIGMET ni napovedoval posebnih pojavov.
V oči mi je predvsem padlo to, da so bile padavine napovedane že zjutraj. Že dobra dva tedna smo v režimu, kjer je zrak vlažen in tla še relativno hladna. Ko sonce zagreje tla, se pričnejo termična dviganja, dopoldne nastanejo kopasti oblaki, ki povzročijo lokalne plohice zgodaj popoldne. Zaradi teh plohic, imamo zjutraj v dolinah včasih jutranjo meglico. To je cikel, ki se ponavlja iz dneva v dan.
Ampak sobotna napoved je odstopala od tega cikla. Da se pojavijo padavine tako zgodaj dopoldan, se mora vlažnost zraka znatno povečati – od nekje mora priteči bolj vlažen zrak.
Sinoptična karta je bila takšna:
Torej večja hladna fronta, ki ima v svojem zaledju hladnejši zrak. Severno od nas je to jedro hladnega zraka blokirano in ga celo dotok toplega jadranskega zraka potiska bolj severno.
Skratka vremenska situacija, ki jo je težko oceniti. Lahko bi dotok toplega zraka iz jugo-zahoda držal lepo vreme, lahko bi se hladen zrak premaknil iz severa, lahko bi se zmešala oba vpliva v kakšno tretjo godljo.
Zvečer sem se zato odločil, da bom končno odločitev za dopoldanske izhode sprejel zjutraj.
Zjutraj sem se zbudil ob 6:30 in prvi pogled je pokazal povsem jasno nebo in lepo jutro. Radarska slika padavin je kazala neko manjšo ploho na Pohorju, ki je izgubljala na moči. Po vseh kriterijih lepo jutro!
V tem trenutku sem odpovedal letenje.
Lepo vreme je vztrajalo še kar nekaj časa. Tole je slika iz vremenske kamere iz Trojan gledano v smeri jugo-vzhod ob 8:20, torej dobre dve uri po tem, ko sem odpovedal letenje in približno ob času, ko bi bil vzlet prvega izhoda.
Radarska slika nam v takšnih situacijah izjemno pomaga pri mikro odločitvah, ker iz nje lahko ocenimo trend. Takšna je bila takrat radarska slika. Padavine so še daleč nad Padsko nižino le manjša ploha je pri Postojni.
Nato se je situacija hitro slabšala. Tole je eno uro kasneje – ob 9:30.
Radarska slika je bila takrat takšna:
Vidimo, da se sicer nevihta iz Padske nižine ni premaknila hitro, ampak plohe se razširjajo. Obstoječe plohe ne izgubljajo na moči, ampak pridobivajo. Ena proži drugo in situacija se hitro slabša. Tole je pogled iz Trojan le 20 minut kasneje. Dobro vidne so že prve plohe tudi v osrednji Sloveniji.
Potem vsi vemo kaj je sledilo – obilno deževje, ki se je zavleklo v zgodnje popoldne in na mestih povzročilo kar nekaj škode.
Kaj se lahko naučimo iz tega?
Prvič – našo pozornost lahko pritegne emagram. Iz jutranjega emagrama vidimo, zakaj je bilo ozračje glede padavin napeto kot frača.
Visoko vlažnost opazimo, ker sta temperatura rosišča (rdeča črta) in dejanska temperatura zraka (modra črta) zelo blizu skupaj. Zrak je bil zjutraj topel (okrog 20 stopinj), ampak skoraj popolnoma nasičen z vlago. To v kombinaciji z južnim vetrom je verjetno povzročilo jutranje nevihte. Ampak situacija je kompleksna in zato se tukaj moje znanje počasi neha. Vem samo toliko, da vlažno in toplo ozračje v kombinaciji z vetrom lahko povzroči hitre spremembe.
Drugo, kar se lahko naučimo je iz grafa vetra tik pred prihodom nevihte na vzletišče Zagorje.
Vidimo, da je pred začetkom padavin močno zapihalo in da je bil veter povsem zahodnih smeri. Ta pojav je pri močnejših padavinah zelo pogost. Veter piha iz smeri padavin, ker je to zrak, ki ga vodne kapljice povlečejo za sabo. Ne samo, da je to močan veter, ampak v tistem območju doživimo tudi močnejša spuščanja zraka in zelo močne turbulence.
To meteorološko situacija bom izkoristil še za vpogled v mojo odločitev, da danes ne letimo. Na to odločitev je vplival že prejšnji vikend. Prejšnjo nedeljo sem planiral precej letenja. A v noči iz sobote na nedeljo sem se zbudil povsem prepoten in se spraševal zakaj hudiča je tako vroče. Ko sem pogledal na termometer v spalnici sem ugotovil, da ni vroče v sobi, ampak imam jaz vročino. Zato sem odpovedal vso letenje za naslednji dan.
Precej tega letenja je bilo planirano za ta vikend. Torej sem imel neko fiksno idejo, da bomo ta vikend leteli in nadoknadili prejšnjo nedeljo, ki smo jo ”izgubili zaradi mene”. Prva rdeča luč je bila napoved neviht že dopoldan. Druga rdeča luč je bila tista dolga hladna fronta. Če se piloti lahkih letal moramo česa izogibati je to zobanje češenj s hladno fronto.
Zato sem napisal sms kandidatom, da je vremenska napoved takšna kot je in da bomo končno odločitev sprejeli zjutraj.
Ta odločitev ni bila lahka – nenazadnje je bilo modro nebo, praktično brez oblačka. Ampak – tista ploha nad Pohorjem je pokazala, da so v ozračju pogoji za nastanek ploh in zaradi bližine jedra hladnega zraka, se lahko ti pojavi razvijejo izredno hitro.
Zato sem pri jasnem nebu odpovedal letenje.
Tudi če odločitev ne bi bila pravilna, vam na srce polagam dve politiki, ki sta mi dobro služili v vseh teh letih letenja. Ti sta:
a) ko je napovedano poslabšanje vremena sprejemam defenzivne odločitve. Če nisem prepričan, se je bolje odločiti, da ne grem leteti. Če silim v slabo vreme je stresno. Vsaka zamuda, vsako hitrejše poslabšanje me stiska v kot in zapira v nevarne situacije. Prihod slabega vremena so vrata, ki se zapirajo. Obratno delam, ko je napovedano izboljšanje vremena. Takrat so lahko odločitve bolj pogumne. V najslabšem primeru pač malo počakam, ker je trend pozitiven. Odhod slabega vremena so vrata, ki se odpirajo. Skratka, ko se bliža slabo vreme sem prvi, ki preneha z letenjem. Ko se bliža boljše vreme, sem prvi ki začne z letenjem.
b) Ali ima polet še smisel? Ali je res danes nujno potrebno iti leteti? A res ne bi to naredili v ponedeljek, ko je napovedano super vreme?
Racionalni odgovor je očiten, ampak ga je v žaru borbe vsakdanjega življenja včasih težko videti. Danes smo imeli planirano letenje. To pomeni, da je bil naš urnik, naša pričakovanja usmerjeno k temu. To je bilo skoraj dejstvo. Težko se je ustaviti in reči: ”Ej, danes pač ne gre.”
Temu pojavu se reče fiksacija in je glavni vzrok večine letalskih nesreč.
Pilotiranje je dejavnost, ki nam ostri um in gradi karakter. Dobri piloti znajo izstopiti iz svojega filma, prebiti svojo fiksacijo in reči: ”Ej, danes tole ne gre.”
Najlažje takšno odločitev sprejmemo med predhodno pripravo, najtežje takrat, ko smo že na letališču ali celo že sedimo v letalu. Bodite prosim pazljivi in čuječi, ko situacija začne smrdeti bodisi zaradi vremena, tehnike ali česa drugega.
Ustavite se, poglejte stvar od daleč in ocenite ali je smiselno nadaljevati. Včasih bo takšna odločitev konzervativna. Mogoče bi se danes dalo izpeljati vsaj kakšen izhod.
Ampak bolje je imeti konzervativno politiko, defenzivni pristop bi rekel Tadej in desetkrat na leto odpovedati letenje po nepotrebnem, kot da bi se enkrat samkrat zapeljali v situacijo, ki je nevarna.
Takšen pristop nam ne bo zgolj povečal varnost, ampak tudi bistveno povečal užitek pri letenju, ker bomo leteli v boljših pogojih.
Da je nad nami še vedno vlažen zrak pričajo tudi nevihte, ki bodo nastajale še ponoči. ARSO je izdal sledeče opozorilo.
Mirno noč in varno letenje vam želim.
Sašo