POSODOBLJENO JULIJA 2019
V zadnjih desetih dneh smo posadke opazile, da Ljubljana INFO spet zapira načrte poleta v zraku. Po debati z Darkom Kranjcem iz KZPS smo učitelji izvedeli, da je bil dvom v tem, da če se načrt poleta zapre že v zraku v segmentu poleta med zaprtjem načrta poleta in pristankom nimamo zagotovljenih služb iskanja in reševanja.Glede na gosto poseljenost Slovenije okrog letališč in vzletišč je ta strah povsem odveč. Od te epizode pa le odnesimo nauk, da načrt poleta zapiramo takrat, ko smo v vidnem stiku z letališčem.
Če letimo hitrejše letalo proti letališču z veliko prometa, med tem časom poslušamo lokalno frekvenco na drugi frekvenci (funkcija monitor oziroma dualwatch v primeru enega radijskega sprejemnika), da si ustvarimo situacijsko zavedanje o prometu.
V zadnjem tednu sem opazil, da FIS operaterji na Ljubljana INFO ne zapirajo več načrta poleta (flight plana) v zraku.
Do sedaj smo bili navajeni, da načrt poleta zapremo že v zraku. Pogoj je bil, da smo v vidnem stiku z namembnim letališčem ali vzletiščem. Sedaj FIS operaterji dajo navodilo, da naj po končanem poletu pokličemo ARO (Aeronautical Reporting Office) in tam zapremo načrt poleta.
Izkoristimo to spremembo, da ponovimo nekaj osnovnih dejstev okrog načrta poleta.
Biblija za vse informacije o postopkih v zračnem prostoru je nacionalni AIP (Aeronautical Information Publication). Dostopen je na straneh Slovenia Control in sicer tako iz glavne strani, kot iz neposredne povezave tukaj.
Kar se tiče postopkov okrog oddaje načrta poleta jih najdemo v delu številka 2 – Enroute in sicer v razdelku Flight planning (ENR. 1.10).
Tam piše veliko zanimih in uporabnih stvari. Tokrat bomo ponovili nekaj najbolj osnovnih.
Kdaj je sploh potrebno oddati načrt poleta? Odgovor je v točki ena, ki je povzeta iz SERA pravil letenja.
- kadar uporabljamo kontroliran zračni prostor (s poletom začnemo, končamo ali prečkamo kontroliran zračni prostor)
- kadar prečkamo mejo (državno ali FIR)
- kadar letimo ponoči
- kadar letimo IFR
- kadar letimo takšne polete, da si želimo zagotoviti hitrejši odziv služb iskanja in reševanja
- kadar letimo v bližini vojaških aktivnosti in želimo zmanjšati možnost, da nas po nepotrebnem prestrezejo
Načrt poleta lahko oddamo bodisi po telefonu (številka 04 2040 420, v mobilnik si shranite kot ARO Ljubljana) ali preko računalnika.
S to številko po pristanku tudi zaključimo načrt letenja.
Poteza iz strani KZPS, da se v zraku ne zaključuje več načrta poleta je nenavadna in v evropskem kontekstu velika izjema. Danes sem poklical na KZPS, da bi dobil pojasnilo kakšen razlog tiči za tem in je bila razlaga vodje izmene, da se s tem želijo prepričati, da je letalo res na tleh.
Verjetno je bila kakšna slaba izkušnja.
Vse pilote Akademije 4 prosim, da gledajo to spremembo politike v kontekstu. Da, res smo izgubili nekaj udobja in eno koristno uslugo, ampak še vedno živimo v čudoviti državi za letenje z lahkim letalom.
Ko smo v Sloveniji leta 2016 šolali prve Indijce za Pipistrelov projekt, se niso mogli načuditi, koliko svobode imamo. V Ajdovščini smo končali pripravo na letenje, šli do letal in šli leteti. Ko sva s Tadejem opazila, da so njihove oči čedalje večje, smo jih vprašali kaj je narobe. Odgovorili so: ”Ampak kaj pa dovoljenja? Kontrola letenja? Vojska?”
Kaj so mislili s tem, smo spoznali potem v Indiji. Za čisto vsak polet je bilo potrebno izpisati goro papirja, pridobiti nebroj dovoljenj in seveda vse skupaj narediti vsaj kakšen dan vnaprej. Kljub temu se včasih naredi, da že odboren let prekličejo samo nekaj minut pred vzletom. Da bi si človek lase populil od jeze!
Slovenski in evropski zračni prostor je izjemno dostopen in svoboden. KZPS za lahka letala svojih storitev ne zaračunava.
V tem pogledu tudi nam ne sme biti težko po pristanku zavrteti telefon in zapreti načrt poleta.
Edino, kar se bomo morali vsi zelo hitro navaditi, je da tega ne pozabimo storiti. Če to pozabimo, bomo FIS operaterju naložili dodatno delo, s tem ko bo moral poizvedovati za nami.
Lep vikend vam želim!