Ste ta vikend tudi vi opazili, da jesen trka na vrata?
Sonce ni več tako močno, dan ni več tako dolg in poslabšanje vremena v prejšnem tednu je povzročilo, da temperature niso več čez trideset.

(no, takšna jesen, kot je na fotografiji zgoraj še ni. Slikano iz hribovja nad Radečam, gledano proti severu – v dolini se vidi Laško, naprej Savinjska dolina)
Kmalu bo jesen. Jesen je najlepši čas za letenje z lahkimi letali. Razlog za to najdemo v tem, da je v ozračju manj ”energije”. Ker je sonce šibkejše se tla, (ki so še topla) lokalno manj segrejejo in je zato manj termike. Prav tako je manj vetra in statistično manj prehodov front. Ozračje je bolj stabilno.
Če k temu dodamo še jesenske barve in igro nizko svetlobe vstopamo v res vizualno osupljiv letni čas.
Paziti moramo le, da nas ta prehod ne preseneti. Dan se namreč krajša hitro. V spodnji diagram sem vpisal čas sončnega zahoda za vse naslednje petke do konca oktobra.

Opazimo, da se v teh dveh mesecih sončni zahod prestavi od osme zvečer do skoraj šeste zvečer. Popoldansko letenje po službi ali drugih delovnih obvezah je tako omejeno z sončni zahodom, ki se kar vsak teden prestavi za okrog deset minut prej.
Ker je letalni dan krajši je na letališčih popoldan več gneče in še bolj je pomembno, da se držimo urnikov predaje letal čimbolj natančno.
Zanimivo a malo poznano je, da skoraj vsak GPS računa natančen čas sončnega zahoda. V Garmin seriji AERA je ta podatek dostopen pod stranjo ”Numbers”, v Garmin seriji G3X pa pod MFD stranjo INFO.
V primeru, da v letalu nimamo GPS sprejemnika in prikazovalnika, je lokalni čas sončnega zahoda za celo Slovenijo dostopen v okviru letalske tekstovne napovedi na ARSU. Povezava je tukaj. (kliknite na VFR in potem na Sončni vzhod/zahod).
Aja – še zanimiva trivia – razlika med natančnim časom sončnega zahoda med najbolj vzhodnim in zahodnim delom Slovenije je okrog osem minut.
Med sončnim zahodom in somrakom je še 30 minut časa, kjer lahko letimo po VFR pravilih letenja. Ampak to početje odsvetujem. Prvič, to pravilo je preveč generalno. Dokler je še Akademija 4 bazirala v Zagorju smo imeli pravilo, da pristanemo ob sončnem zahodu. Kajti dejanske svetlobe 30 minut po teoretičnem sončnem zahodu je v ozki dolini bistveno manj kot na kakšni ravnini.
Prav tako je ta svetloba odvisna od oblačnosti. Če je nebo prekrito z oblaki je lahko že pri teoretičnem sončnem zahodu zelo temno.
Ko boste pristajali v somraku boste soočeni z dvema izzivoma. Ker je svetlobe manj je prvi izziv, da okolica izgubi kontraste in podrobnosti. To je najbolj kritično pri ravnanju in doravnavanju pri pristanku. Višino ravnanja je težje oceniti.
Drugi izziv je pa novodoben. V zadnjih letih imamo v kabinah letal že praviloma instrumente (bodisi elektronske karte, radije ali multifunkcijske instrumente), ki oddajajo svetlobo na osnovni OLED (organska svetlobna dioda) tehnologije. Svetlost teh instrumentov je zelo velika in to nam pride prav, v sončnih dneh. Ampak, ko je svetlobe malo nas lahko ti viri svetlobe slepijo. Če imamo v kabini blizu oči močan vir svetlobe še težje ločimo višino ravnanja zunaj.
To je še posebej prisotno pri UL letalih, ki sploh niso predvidena za nočno letenje in se ni nihče ukvarjal s tem koliko instrumenti slepijo posadko v somraku.
Razmislite že vnaprej ali lahko takšne instrumente na enostaven način ugasnete v takšni situaciji.
Še zadnji nasvet:
V Sloveniji je kar nekaj letališč, ki imajo stezo usmerjeno točno tako, da nam v oči sveti nizko popoldansko sonce tik pred zahodom. Ta so: Brnik, Ajdovščina, Lesce, Celje in še verjetno sem katerega pozabil.
Pri jesenskem popoldanskem letenju in še posebej pri pristajanju na te steze je pomembna ena zelo banalna stvar – imeti moramo dobro očiščen vetrobran.
Vsaka umazanija na vetrobranu dodatno lomi svetlobo in nam otežkoča pogled ven. To ni pomembno samo pred ali med sončnim zahodom, ampak vsaj dve do tri ure pred tem, ko je sonce nizko nad obzorjem in nam sveti neposredno na vetrobran.
Če povzamem – čaka nas krasna jesen.
Pazite na čas sončnega zahoda, +30 minut izkoriščajte samo na ravninah in takrat kadar ni oblakov, v somraku bodite pazljivi pri višini ravnanja in po potrebi ugasnite presvetle instrumente, ter bodite vestni pri čiščenju vetrobrana pred poletom.
Krasna jesen.